Kvašená zelenina

Znáte PICKLES? Je toho plný internet, u nás tomu můžeme říkat kvašená zelenina.

Kdysi jsem to zkoušela a dopadlo to katastrofálně, šťáva ze zeleniny všude, divná chuť, nezaujalo mne to. Teď o pár let později jsem si pickles zamilovala. Naprosto lehké a zdravé. Příprava je raz dva, nejdéle čekám na proces kvašení. Tak pěkně od začátku.

Potřebujete

1 větší sklenici, koupila jsem tuto v Ikee.
Skleničku na zatížení
1kg zeleniny
2 PL soli, případně kmín
Převařenou vodu
Zeleninu můžete použít skoro jakoukoli, nejvíce se hodí: květák, brokolice, cibule, mrkev, celer, Petržel, ředkev, ředkvičky, zelí, červenou řepu a  zkrátka tvrdší typy zelenniny. Pro osvěžení chutě můžete přidat kousek křenu.

Já jsem použila: 4 větší mrkve, 2 větší červené cibule a doplnila jsem to květákem do množství 1 kg. Zeleninu jsem vážila po očištění a zbavení slupek. Květák důkladně omyjte, růžičky jsem rozdělila na co nejmenší části. K tomu jsem přidala mrkve nakrájené na užší kolečka a cibuli na větší kusy, ne na jemno. Vše jsem promíchala v míse se solí, případně můžete přidat také kmín. Zeleninu postupně mačkejte do sklenice, čím více šťávy pustí, tím lépe. Až budete mít ve sklenici všechnu zeleninu, dolijte převařenou vychladlou vodu tak, aby byla zelenina ponořená. Teď je důležité zeleninu zatížit, Hrdlo sklenice není moc široké, ale vešla se mi do něj sklenička, tak jsem ji tam opatrně v máčkla a sklenici zavřela. Nádobu se zeleninou mám na kuchyňské lince a již druhý den je znát proces kvašení. Pro květák a mrkev je ideální doba kvašení 6 dní. chuťově dobrá je zelenina již třetí den, ale květák byl stále tvrdý. Po šesti dnech je to tak akorát. Zeleninu pak můžete naplnit do sklenic a uchovat v lednici. U nás se moc dlouho neohřeje, vynikající je pickles samotné nebo jako příloha tam, kde používáte červenou řepu, nakládané okurky či jinou sterilizovanou zeleninu.

Kvašená zelenina má svá velká pozitiva co se týká zdraví. V zimě je to kvalitní náhrada čerstvé zeleniny. Podporuje trávení, zdravou střevní mikroflóru a především posiluje imunitu. Zelenina, která prochází tepelným zpracováním ztrácí hodnotné vitamíny. Pokud chcete pickles přidat do teplého pokrmu, přidejte ho až na závěr, před servírováním.

Při kvašení vzniká kyselina mléčná, která funguje také jako konzervant, proto při uchování v lednici vydrží zelenina několik měsíců, pokud ji tedy nesníte dříve.

Tipy

  • při výrobě případně ochutnávání použijte vždy čisté náčiní, aby se do zeleniny nedostaly nežádoucí bakterie.
  • Zelenina nesmí být cítit jako žluklé máslo nebo chutnat divně, v tom případě je něco špatně a určitě to nejezte.
  • Mléčná bakterie kvasí při teplotě nad 20 stupňů, určitě tedy někam na teplé místo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *